Friday, April 22, 2022

Fuel filter Toyota Prado GX

 

Kalau di kedai, kena cakap chasis fuel filter RZJ95


Kali ni, saya nak tukar pulak fuel filter Toyota Prado GX, petrol 2.7 saya. Sembang dengan kawan itu hari, dia cakap kalau enjin macam semput-semput mungkin boleh jadi fuel filter dah lama, kotor atau sumbat. Memang ngam nak plan pergi tukar minyak enjib, filter minyak hitam sekali gus buat fuel filter. 

 

Kedai jual Fuel Filter Toyota prado GX

Saya jumpa dua kedai jual fuel filter Prado dalam area lembah Klang. Satu di Klang dan satu lagi di area Batu Cave. Semestinya ada lagi kedai spare part kereta lain yang ada jual. Yang dua ni antara beberapa kedai yang kedai rekomen.

Toyota Spare Part B. Caves, +60 12-270 9501
Mega Jayamaju Parts Klang HQ, +60 12-289 7568

Harga dari dua kedai ni beza cuma RM5. Tambah kos Grab dari Klang RM15, sampai dalam tangan dalam masa kurang 2 jam. Senang dan selamat. Tak payang nak curi masa time kerja pergi Klang. Lagipun saya nak sapot brader brader yang usaha buat riders ni. 

fuel filter toyota prado GX
Fuel filter Toyota Prado GX


Apa fungsi fuel filter?


Menapis minyak petrol sebelum masuk enjin untuk pembakaran. Ini memastikan enjin lancar, pembakaran berlaku secara optimum dan enjin tak tersedak sedak. Antara simtom fuel filter kotor atau sumbat: enjin mati tengah jalan, susah nak start enjin dan enjin bising terlebih. 

Kekotoran dalam minyak boleh datang dari stesen minyak ataupun dalam tangki kereta. Mungkin tangki dah ada karat dalam ataupun masuk habuk dalam. Kenala tapis. Kita minum air pun nak tapis, kereta pun lagu tu jugak.

Cara tukar fuel filter Toyota Prado GX

Dalam group watsapp Prado saya, ramai kawan yang berkongsi ilmu. Bagi semua Toyota prado enjin 2.7 (3RZ) petrol, ini video yang sangat bermanfaat. Kalau ada tools sendri, memang boleh buat sendri. Tapi kalau macam saya tak berani, saya akan bawa saja fuel filter baru ni bagi pada pomen regular saya sekarang, Smart Team Solution di Dengkil. 



Tersembunyi sikit fuel filter ini pada badan kereta. Nanti bila saya dah buat siap, saya akan update lagi dalam blog ni. Selamat menukar fuel filter Toyota Prado GX 2.7 anda!


No comments:

Post a Comment