Sunday, June 4, 2023

Toyota Prado petrol tukar minyak gear dan transfer case

 

Tukar minyak gear dan transfer case

Sudah tiba masa untuk Toyota Prado (petrol 2.7) ditukar minyak gear box dan transfer case. Kali terakhir ditukar ialah dalam bulan Oktober 2020. Sekali gus saya tukar minyak enjin. Semua minya transfer case dan gear box saya beli dalam Shopee. Minyak enjin dan filter amik dengan Ah Boon kat kedai dia di Dengkil. 


Minyak axle belakang memang kotor

Kali ini saya tak tunggu sebab ada hal. Awal pagi, hantar kereta ke bengkel kereta Smart Team Solution (012-284 3881). Semua minyak dibeli dah simpan siap dalam kereta untuk Ah Boon. Saya lebih suka beli minyak original kalau ada. Yang gear oil untuk axle Toyota Prado kena beli 'LSD'. 

Mahal? Murah? Entahlah....yang penting beli yang betul

Minyak enjin dulu selalunya saya pakai Penzoil 7L. Tapi dah tak ada stok, jadi pakai ajelah jenama Grantt. Brand ini dimiliki UMW.


Lepas lebih kurang 4 jam, Ah Boon talipon kata sudah siap. Ngam-ngam semua hal dah settle, minta orang rumah hantar pergi ambil kereta. Settle semua tukar minyak gear dan transfer case Toyota Prado petrol 2.7GX. Terbaik!


No comments:

Post a Comment